Met de Hanzelijn gaat een nieuwe wereld open

0
1056

‘Er gaat voor ons een hele nieuwe wereld open’, zegt machinist Wybe Boontje. Hij kijkt uit over de uitgestrekte polder tussen Lelystad en Swifterbant. ‘Welkom op de Hanzelijn!’, zegt hij.

‘De rails ligt er mooi strak in. Het is net alsof je over een nieuwe weg rijdt die net geasfalteerd is’, legt hij uit. Via de meldkamer in Zwolle vraagt de machinist toestemming om te stoppen bij station Dronten.

De nieuwe spoorlijn verbindt de Randstad met het Noorden. Lelystedelingen zijn binnen een half uur in Zwolle. Eindelijk is Lelystad Centraal geen eindstation meer.  De bereikbaarheid van Dronten wordt door de aanleg van de Hanzelijn in een klap verbeterd. Geen gedoe meer met lange busritten. Binnen tien minuten ben je vanaf Dronten in Lelystad en binnen twintig minuten sta je op het centraal station van Zwolle. ‘Het scheelt de reiziger veel tijd’, zegt machinist Alex Waning.

Windmolens maken plaats voor woningen. Nieuwbouwwijk De Gilden doemt op. ‘Toen we onze eerste ritten reden, stonden er vaak zwaaiende mensen langs het spoor. Je merkt dat de inwoners van Dronten nu langzaam aan de Hanzelijn beginnen te wennen’, vertellen de machinisten.De trein nadert de grens van het oude- en nieuwe land. De Drontermeertunnel komt in zicht. Voordat de trein deze 800-meter lange tunnel inrijdt, gaat hij via een klein dijkje een paar meter omhoog. Deze ophoging is gemaakt om te voorkomen dat bij een lek in de tunnel de hele polder onderloopt.

Oude land

Het beeld van vlakke akkers met windmolens verandert in een klap in een veel minder gestructureerd landschap, met oude boerderijen en veel schapen. ‘Tijdens onze eerste ritten schrokken de dieren die langs het spoor graasden zich wild van de trein. Ook de vogels moesten eraan wennen.’ De beestjes hebben nu alleen maar oog voor het gras. Een eenzame hardloper rent zichzelf over een pad naast een akker in het zweet en de trein, die 140 km per uur rijdt, haalt de talloze auto’s die op de N50 rijden moeiteloos in.

Via station Kampen-Zuid rijdt de trein via de rode boogbrug over de IJssel. De skyline van Zwolle is te zien. De trein rijdt langs een futuristisch gebouw van Hogeschool Windesheim en stopt een paar minuten later op het station in Zwolle, waar mensen een laatste hand leggen aan de nieuwe perrons.

De machinisten glunderen. Hoewel ze beiden al tientallen malen het traject hebben gereden, blijft het een mooie ervaring. ‘Vooral de overgang van Flevoland naar Overijssel’, zegt Alex Waning. ‘Het is een mooie rit. Het enige nadeel voor de reizigers in Lelystad is dat de trein nu wel eens druk zou kunnen zijn wanneer ze instappen’, lacht hij.