Van kale frames tot technologische hoogstandjes

0
1440
Foto: Wierd Massink

Het ruikt een beetje naar rubber in de 13.000 vierkante meter grote hal van Giant. Het is 17.00 uur en er wordt nog hard gewerkt in de fabriek aan de Pascallaan. Mannen en vrouwen maken van kale frames technologische hoogstandjes; van elektrische fietsen, mountainbikes tot lichte racefietsen.

De fietsen die in Lelystad worden gemaakt, komen in Europese fietsenwinkels te staan. ‘Het personeel werkt vandaag over. Het voorjaar staat voor de deur en dit is voor ons de drukste periode van het jaar’, zegt Eric Ramaekers, directeur van Giant Europe B.V.

Wereldwijd produceert Giant zo’n 6 miljoen fietsen per jaar. Giant Europe, dat sinds 1986 in Lelystad te vinden is, startte in 1996 met de productie van fietsen voor de Europese markt. Op deze manier worden minder transport- en invoerkosten betaald en kan beter worden ingesprongen op de specifieke vragen van de Europese klant.

Taiwan

Het frame wordt in Taiwan gemaakt. In de Lelystadse hal worden de fietsen met veel precisie opgebouwd. Het Lelystadse bedrijf, dat zo’n 250 mensen in dienst heeft, produceert de fietsen voor onder andere Nederland, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Polen. In de fabriek wordt gewerkt met zogenaamde aangedreven assemblagelijnen. Iedereen concentreert zich op zijn of eigen onderdeel van de fiets. Wanneer het ene onderdeel aan het frame is bevestigd, kan een ander verder met het volgende.

‘Om het productieproces te blijven verbeteren, worden werknemers aangemoedigd om mee te denken hoe bepaalde handelingen nog beter gedaan kunnen worden’, vertelt Ramaekers. Hij wandelt langs speciale cabines waar de frames uit Taiwan worden voorzien van een lik verf. Het is een geautomatiseerd proces, alleen de moeilijke hoekjes worden met de hand bijgewerkt. Vervolgens worden de frames beplakt met stickers. Dit gebeurt op de zogenaamde decal-afdeling.

Geometrie

Zodra de stickers op de fiets zitten, worden de frames op een andere plek in de fabriek opgehangen en worden de frames gecoat. Eric Ramaekers vertelt dat Giant Europe zich richt op het maken van vier verschillende fietsen; elektrische fietsen, lifestyle-, sport-, en performancefietsen. Per fiets maakt het bedrijf vele varianten, passend bij de vraag van de klant. Hierbij wordt rekening gehouden met geometrie, maar ook met de manier waarop de fiets afgemonteerd moet worden.

De assemblagelijn, waar de frames worden opgebouwd, bestaat uit zo’n dertig stations. Aan het eind van het traject wordt de fiets –voordat hij is een doos wordt gedaan- uitgebreid nagelopen. De fiets gaat in de doos vervolgens via een lopende band naar de opslag, vanwaar vrachtwagens zorgen voor het transport.